fbpx
Logotyp

Digital event – så lyckas du

Hemligheten bakom lyckade digitala event är att våga pröva nytt. Än så länge är de flesta digitala event utökade digitala möten eller filmade analoga event. De riktiga digitala eventen ser vi ännu inte, men vi är på väg dit.

Självklart beror det på vad vi menar med ett digitalt event. Ett sportevenemang eller en konsert kan bli bra om det är filmat och klippt på ett bra sätt. Men hur bra filmen än klipps skapar den inte känslan av att vara med live. När du lyckas med konsten att skapa live-känslan, upplevelsen av att vara med på plats, då blir det ett digitalt event på riktigt.

Lyckade digitala event – två knep

Lyckade digitala event bygger du genom att använda två knep. Det första är att hålla det aktuellt. Spela på vår inbyggda rädsla för att missa något och glädjen i att få uppleva något samtidigt som de sker. Vill du skapa ett framgångsrikt digitalt event är det första du behöver göra att se till att det finns en vits, en poäng, med att se det just när det händer. 

Tänk själv, hur intressant är det att se en VM-final i efterhand när du vet hur den kommer sluta? Hur mycket av ditt intresse har inte gått förlorat? Eller uppleva ett färgsprakande musikaliskt fyrverkeri som Eurovision Song Contest kvällen som det sänds jämfört med att se det morgonen efter, när du redan läst vem som vann. För de allra flesta av oss är det just-nu-värdet, att få vara med just när det händer, som ger känslan av att det är ett event.

Det andra knepet för att lyckas med ett digitalt event är att göra det interaktivt. Gör du eventet interaktivt blir det också automatiskt aktuellt. Vi känner att det är aktuellt när vi själva är involverade. Här finns en massa klassiska metoder: Omröstningar, bikupor och frågestunder. Digitalt finns det plattformar som gör att du också kan få rörelser i dina event, att folk kan “gå runt” på samma sätt i digitala rum som de kunnat på en fysiskt event. Att deltagarna är med och väljer. Nyckeln här är att valen känns meningsfulla. Genom att designa meningsfull interaktivitet formar du ett lyckat digitalt event.

Digitala event i efterhand?

Det som gör det aktuellt för stunden gör det samtidigt mindre aktuellt och interaktivt i efterhand, så kom ihåg att planera för det. Ska produktionen ses av deltagare vid valfri tidpunkt är det inte ett digitalt event du ska göra, utan snarare en film, en e-learning, eller något helt annat.

 

Lyckade digitala event som är så bra för att de är aktuella kommer vara mindre givande i efterhand. Ska det både sändas live och ses i efterhand får du välja mellan att det inte blir så bra i efterhand, eller ta kostnaden att göra en produktion till. Väga om det räcker med något som inte är så bra som det kan i ett format, eller värt priset att allt ska bli perfekt med två olika format. 

 

Gör du ditt digitala event både aktuellt och interaktivt så har du grunden för ett lyckat digitalt event. Överkursen är att få människor att mötas. Analoga fysiska event ger en annan känsla av att göra och vara tillsammans. Vi har ritualer som att klä upp oss för ett event: Kostymen för en gala, band-t-shirt för en konsert eller dräkten för ett mingel. Vi förbereder oss och en gemenskap skapas när vi ser att de andra också har förberett sig likartat. Vi minglar, hänger och pratar spontant med varandra. När vi jublar, skrattar och applåderar gör vi det inte ensamma i varsina rum utan vi hör och känner hur gruppen gör det som en organism. Och vi lämnar eventet men nya kontakter, ibland med vänner för livet. Den här är mycket svårare att få till vid digitala event. Det kommer vi att lösa, men inte förrän vi fått de digitala eventen aktuella och interaktiva.

Här hittar du Förbättringsverkets utbildningar om alla former av digitala möten och event.

Innan du lämnar oss!

Låt oss bjuda på våra bästa tips
för att jobba hemifrån!